Popupboken

Den här i marknadsföringssammanhang ovanliga trycksaken var jag med på ett hörn och gjorde. Tog upp den på Berghs kurs Content Marketing som ett exempel på experimentellt content. Inte mycket copy men ett fantastiskt roligt projekt som belönades med Svenska Designpriset Guld 2008 i kategorierna Information Print och Juryns Pris.
Det började med att vi hade en brainstorming på ett hotell i Köpenhamn hösten 2007 då vi skulle bestämma vad vi skulle ta fram för material till Mobile World Congress i februari 2008. Vanligtvis tog vi fram en ganska konventionell produktkatalog fylld med text och fakta om nya produkter och features. Den här gången ville vi göra något annorlunda och någon kläckte den lysande idén popup-bok.

Fyra pappersingenjörer från USA och Holland satt tillsammans med två av våra mest kreativa grafiska formgivare i 2-3 veckor och klippte och klistrade på reklambyrån Werkstette i Köpenhamn. Där konstruerade de den prototyp som sedan var förlagan till pop-up böckerna som trycktes och monterades i en fabrik i Kina.
Popup-boken var varumärkesbyggande. Vi ville förmedla det som företaget stod för och hur företaget ville uppfattas dvs som…
- innovativt och nyskapande
- underhållande och lekfullt
- modigt, att våga göra det som konkurrenterna inte vågar göra
Naturligtvis gick de åt som smör i solsken på mässan i Barcelona men det fanns kritiker, främst inom företaget, som inte förstod hur vi kunde spendera så mycket pengar på en ’leksak’. För att stilla kritikerna gjorde vi även en vanlig katalog med produktinformation.


